Content top background
Nowy obowiązek, jazda na suwak

Jazda na suwak – usprawnienie przepływu ruchu

Dziś 6 grudnia 2019 roku wchodzą w życie zmienione przepisy o ruchu drogowym. W tym artykule opiszemy tylko jedną z nowości gdyż jest to temat obszerny mimo że złożony z dwóch zagadnień. Można powiedzieć że nowością na drodze będzie konieczność wpuszczenia na swój pas ruchu samochody które znajdują się tuż przed przeszkodą lub na kończącym się pasie. Niekorzystne warunki drogowe mogą przytrafić się każdemu, dlatego ustawodawca postanowił zmienić niektóre przepisy zmuszając niejako kierowców do określonego zachowania w szczególnych przypadkach. Jazda na suwak w ogólnym zarysie ma usprawniać przepływ samochodów na jezdni która została częściowo zablokowana.

 

Jak to teraz będzie wyglądać ?

W internecie dostępne są infografiki które mają za zadanie pokazać w najprostszy sposób jak kierowcy mają się teraz zachowywać. My również tutaj zamieszczamy infografiki które opublikowała Polska policja.

 

Wszystko sprowadza się do uprzejmości i wpuszczania pojedynczego samochodu lub pojedynczego zestawu samochodów (samochód z przyczepą, tir z naczepą, czy laweta z naczepą). Jednak jazda na suwak musi spełniać konkretne kryteria aby można było zastosować te przepisy.

 

Przepisy o jeździe na suwak, mają zastosowanie dopiero gdy uczestniczymy w korku i znajdujemy się bezpośrednio przed przeszkodą. To oznacza że ta zasada nie dotyczy pasów dojazdowych przy wjazdach na autostrady czy też w miejscach gdzie dochodzi do zwężenia z dwóch pasów w jeden a prędkość samochodów jest powyżej 20. Częstym zdarzeniem na drodze jest zmniejszenie pasów ruchu z dwóch do jednego, szczególnie przed starymi przejazdami kolejowymi czy też przed niektórymi rondami. W takich sytuacjach gdy nie występuje korek, nie można zastosować jazdy na suwak z uwagi na podwyższoną prędkość pojazdów.

 

Z jady na suwak można korzystać wyłącznie w korku spowodowanym dużym natężeniem ruchu czy też kolizją i przy występowaniu przeszkody na jednym z pasów. Kierowca któremu kończy się pas ma obowiązek dojechać do jego końca i dopiero tam próbować zmienić pas. Nie wolno wcześniej zmieniać pasa, jedynie tuż przed przeszkodą lub na końcu pasa którym się poruszał.

 

W przypadku gdy występuje ulica z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku i jeden z nich jest zablokowany to sytuacja jest bardzo prosta. Czy to z lewej czy z prawej strony jezdni, kierowcy muszą się wpuszczać na przemian. To spowoduje płynne rozładowanie ruchu bez nerwowych sytuacji jeden pas ruchu stale przesuwa się do przodu a ten z przeszkodą na swoim stoi i czeka aż ktoś go uprzejmie wpuści.

Jazda na suwak

W przypadku ulicy z trzema pasami ruchu w jednym kierunku mamy już większy kłopot. W takim przypadku należy w pierwszej kolejności wpuścić auto z prawej swojej strony a następnie jedno z lewej i ruszyć za nimi. Kierowca za nami również musi tak postąpić. Aby kontynuować podróż, musi w pierwszej kolejności wpuścić auto z swojej prawej strony a następnie to poruszające się po lewym pasie. Takie zachowanie kierowców ma powodować sprawne rozładowywanie zatorów drogowych gdy tworzą się korki. W razie wątpliwości zachęcamy do przyjrzenia się zamieszczonym infografikom. Są dość proste do rozszyfrowania.

Content bottom background