Content top background
Koniec z podwyższoną prędkością po zmroku

Zapowiedzi zmian prędkości po zmroku

W Polskich przepisach o ruchu drogowym istnieje takie pojęcie jak podwyższona prędkość w godzinach między 23 a 5 rano. Wyjątek ten istniał tylko w przepisach o ruchu drogowym wyłącznie w Polsce. W praktyce miało to pomóc ruchowi tranzytowemu głównie ciężarówek i tirów które chcąc przejechać z jednego do drugiego punktu na mapie Polski musiały niestety jechać przez większość miejscowości na trasie takiego przejazdu. Podwyższenie prędkości w terenie zabudowanym o 10 km/h, miało udrożnić przepływ dużych samochodów dostawczych, które zazwyczaj wykorzystują godziny nocne do przewożenia swoich towarów. Jest to oczywiście spowodowane mniejszym ruchem lokalnym w tych godzinach.

 

Już za niedługo ten przepis może zostać zniesiony a wszelkie przekroczenia prędkości mogą skutkować nałożeniem mandatu na kierującego pojazdem. Z uwagi że w Polsce nadal mamy ciężką sytuację z brakiem autostrad oraz dróg szybkiego ruchu, większość tak zwanego tranzytu odbywa się po drogach gminnych oraz powiatowych. Sporo dróg krajowych nadal przebiega bezpośrednio przez mniejsze oraz większe miejscowości. Solą w oku Polskich budowniczych nadal jest bak wielu obwodnic które powinny odciążyć ruch lokalny z nadmiaru tirów oraz samochodów dostawczych. Również brak rozwiązań technicznych jak miejsca przeładunku towarów z dużych tirów na małe samochody dostawcze powoduje że ciężkie tiry często manewrują po lokalnych drogach i próbują się wcisnąć na wąskie drogi gminne w celu dojechania do swojego dyskontu.

 

Wydaje mi się że problem dużej ilości śmierci Polaków na drogach nie zostanie w ten sposób załatwiony ani częściowo spowolniony. Owszem, prędkość często decyduje o skutkach wypadków, jednak obniżenie jej w czasie zmniejszonego ruchu na tych drogach raczej niczego nie uzyska. W końcu po tych drogach w tych godzinach prawie nikt nie jeździ. Najwięcej wypadków jest w miejscach często uczęszczanych przez pieszych. To oni potrafią wbiec pod nadjeżdżający samochód bo chcieli tylko przeskoczyć na drugą stronę ulicy. Niestety to bezmyślność osób bez uprawnień do kierowania pojazdami powoduje największą liczbę wypadków. Kierowcy są tylko obarczani winą z uwago na fakt że to oni kierują pojazdem.

Content bottom background