Content top background
Pierwsze zimne noce

0 stopni Celsjusza o poranku

Dzisiejszego ranka 17.11.2018 mogliśmy obserwować 0*C na naszych zewnętrznych termometrach. Drogi były lekko ścięte mrozem ale nie stanowiły zagrożenia dla poruszających się aut. To pierwsza tegoroczna tak zimna noc która swoim chłodem trzymała się aż w okolice godziny 8 rano, gdy to mocniejsze promienie słońca pod wyższym kontem docierały do powierzchni naszego kraju. Niższe temperatury to też gorszy zapłon w silnikach napędzanych olejem napędowym. W skrajnych przypadkach przyda się pomoc przy odpalaniu samochodu na terenie Wrocławia.

 

Tak zimne noce to zły sygnał dla osób które chciały ten sezon zimowy jeździć na letnich oponach. Chłodniejsze noce oznaczają że niebawem możemy zobaczyć opady marznącego deszczu lub śniegu. A to skutecznie unieruchomi wszystkie pojazdy które będą na letnich oponach. Z jednej strony jazda na takich gumach jest niebezpieczna, grozi utratą kontroli nad pojazdem oraz można uzyskać mandat w przypadku kontroli policji.

 

Opony letnie w warunkach zimowych tracą swoje właściwości i przez to gorzej przylegają do powierzchni jezdni. To skutkuje łatwym wpadaniem w poślizgi poprzez częstą utratę stabilnego połączenia z powierzchnią jezdni. Kolejnym argumentem jest szybsze zużywanie się gum letnich w takich warunkach. Mieszanka z której jest zbudowana opona letnia zawiera więcej utwardzaczy przez co w gorące dni zachowuje swoje właściwości. Jednak po spadku temperatury otoczenia poniżej 7 *C , mieszanka ta zbytnio twardnieje utrudniając kierowcy reagowanie w sytuacjach zagrożenia. A co najgorsze, letnie opony w zimowych warunkach nawet bez śniegu czy marznącego deszczu znacznie wydłużają drogę hamowania pojazdu.

 

Za brak prawidłowego ogumienia które jest przeznaczone dla konkretnych warunków pogodowych przewidziany jest mandat karny. W skrajnych przypadkach, przy zbyt dużym zużyciu bieżnika samochód może być odholowany a podróż przerwana. Również wiek opony może doprowadzić do zatrzymania samochodu i skierowanie go do warsztatu samochodowego. Kierowcy zazwyczaj zapominają o konieczności dbania o sprawdzanie daty produkcji opony. A nie można ich używać w nieskończoność. Nie tylko stan bieżnika decyduje o tym czy ogumienie nadal się nadaje do stosowania.

Content bottom background